Fondsgaver til en fornem fødselar

Ærø Museum i Brogade renoveres for ca. 2. millioner

I 2025 fylder den fredede landfogedgård i Ærøskøbing 250 år. Bygningen har siden 1955 huset Ærø Museums udstillinger, og op til jubilæumsåret vil den gennemgå en længe ønsket energirenovering.

Renoveringen af bygningens 52 vinduer og etablering af forsatsvinduer løber samlet op i ca. 2 mio. kr., og realiseres gennem generøse fondsbidrag fra Den A.P. Møllerske Støttefond, Halbergs Familiefond, Norlys Vækstpulje, Brebølfonden, Bygningsbevaringsfonden af 1975 samt Slots- og Kulturstyrelsen og Kulturministeriet.

”Det er en kæmpe glæde, at vi nu kan hæve komforten for vores gæster og ansatte samtidig med at vi fremtidssikrer bygningen. Vinduerne og det smukke lys, er et særkende for oplevelsen af Ærø Museum”, siger Jesper Hansen, direktør for Museum Sydfyn, og fortsætter ”At vi blot seks måneder efter fusionen af Ærø Museum og Svendborg Museum kan igangsætte et så væsentligt tiltag for Ærø Museum, er helt fantastisk. Det er den bedste gave vi kunne give den 250-årige fødselar.”

Arbejdet indledes onsdag den 26. juni og forventes afsluttet til oktober og udføres af Guldfeldt A/S og Christina Kjerulff, Artifo Aps. Museet i Brogade 3-5, Ærøskøbing vil være åbent i hele perioden.

Kontakt Museum Sydfyns direktør Jesper Hansen
T: 2090 1325